Pedagogia mondială, din ultimii 20 de ani mai cu seamă, vorbește despre competențe ca țel final al actului învățării. Pe bună dreptate. La ce bun cunoștințe, informații, definiții, terminologie de specialitate, dacă toate sau aproape toate nu duc la formarea unor competențe generale și specifice? Nimic mai de bun simț. Această deplasare de la „să știi” la „să știi să faci” spre a „să știi cum să fii” a însemnat revoluționarea din temelii a diferitelor sisteme educaționale, din care, cu toate stângăciile și inconsecvențele, nu putea lipsi și sistemul de învățământ autohton.

Iată însă că treptat, parșiv, pe neobservatelea, și nu numai în lumea extrem de competitivă a învățământului românesc, ci și la case mai mari, americănești, englezești, chiar nordice, s-a insinuat și a devenit lege (nescrisă) evaluarea instituțiilor de învățământ și a absolvenților acestora practic numai după rezultate. În teorie, vorbim despre pedagogia fericirii, a învățării prin descoperire, a plăcerii cu care venim și rămânem la școală. În practică, facem și desfacem topuri ale școlilor performante, ale universităților de prestigiu, cred că și ale grădinițelor care promit candidați la Harvard cu liste de așteptare înainte chiar ca nașterea viitorului elev să fie planificată. Trăim într-o lume paradoxală, nu-i așa?

Avenor College își face de zece ani drum în această lume paradoxală. Pentru că noi chiar credem și punem în practică învățământul direcționat spre competențe, învățarea de plăcere și de drag, investigația și descoperirea ca pași esențiali în formarea viitorului adult. Iată însă că, de când ne-au absolvit clasa a 8-a primele promoții și multe familii au început să-și croiască aspirații spre Avenor, la orice tip de clasă, situația rezultatelor revine consecvent în discuțiile de admitere: „V-am urmărit. Sunteți de fiecare dată în top 10 școli din București. Ne interesează fericirea copilului nostru, dar nu vă ascundem că ne interesează și rezultatele la capătul unui ciclu de fericire neîntreruptă”.

Mi se pare un punct de vedere foarte onest, fără niciun fel de ipocrizie. Situația nu se limitează la urmărirea strictă a rezultatelor elevilor noștri la evaluarea națională, ci este completată de monitorizarea anuală a rezultatelor la examinarea internațională  Cambridge Checkpoint, pe baza cărora se face admiterea la Avenor International High School.

Competențe sau rezultate?  Anul acesta, toți absolvenții noștri de clasa a 8-a au obținut rezultate excepționale, fie la examinarea Cambridge Checkpoint – 5.8 la Maths și 5.9 la English din punctajul maxim 6.0 -, fie la Evaluarea națională: 10 la Limba română, 9.85 la Matematică. Competențe, deci rezultate!