Târgul de proiecte științifice organizat de Avenor College în luna februarie i-a provocat pe elevi să investigheze, să experimenteze și să ajungă la concluzii bazate pe informații obiective.

Eva, Matei, Alex, Alexandra și Radu, membrii „Crazy Science Team” de la clasa a VI-a alfa, au avut idei diferite despre proiectul cu care să se înscrie în competiția  de proiecte interdisciplinare. S-au contrazis intens, fiecare și-a spus și argumentat părerea și au căzut de acord să investigheze gradul de elasticitate al tălpilor de la diferite tipuri de pantofi de sport. Acest proiect le-a adus Premiul I în finala competiției Science Fair.

Peste 100 de elevi de la clasele gimnaziale ale Avenor College, organizați în echipe, au participat la această competiție cu 34 de proiecte. Elevii s-au pregătit timp de patru săptămâni în timpul orelor de Biologie, Chimie, Fizică și Science îndrumați de profesorii Manuela Nae, Cornelia David și Gareth Avenell.

„Cel mai important obiectiv de învățare pe care l-am urmărit toți profesorii implicați a fost ca elevii să depășească etapa science is just for fun și să deprindă competențe de self-learning prin investigație, organizându-și singuri munca”, explică profesorul de Biologie și Chimie Cornelia David.

Proiectele finaliste, 14 în total, au fost prezentate în Science Fair, în fața colegilor și a membrilor juriului prezidat de Daniel Rosner, coordonator al laboratorulului și comunității de robotică și echipamente InGeAr (Universitatea Politehnică) și program manager al Innovation Labs 2017.

Deprinderea unor competențe prin investigație

Toți participanții la competiția de proiecte pentru gimnaziu și-au ales singuri tema de proiect și au avut de completat un „plan de investigație” cu următoarele sarcini: să formuleze o ipoteză, să facă o predicție, să modifice un factor din experiment, să facă măsurători și calcule, să interpreteze rezultatele și să formuleze o concluzie prin care să infirme sau să confirme ipoteza inițială. Apoi, pe baza experimentului, să explice de ce cred ei că au obținut rezultatul respectiv și ce ar putea face pentru a-l îmbunătăți. Echipele care au realizat experimente fără a respecta toți pașii din planul de investigație nu au fost selectate în etapa finală a Science Fair.

După îndelungi dezbateri, membrii echipei „Crazy Science” au decis să testeze elasticitatea tălpilor de la diferite tipuri de pantofi sport. Fiecare membru al echipei a adus de acasă cel puțin o pereche de pantofi sport, de la branduri diferite și pentru sporturi diferite, iar în urmă cu aproximativ 3 săptămâni, echipa a realizat un experiment pentru a testa elasticitatea tălpilor. Au folosit 5 pantofi diferiți, un suport metalic cu riglă din laboratorul de Science și o bilă de metal. Au fixat fiecare pantof pe o cutie de vopsea, cu talpa în sus, asigurându-se cu ajutorul unei aplicații de pe telefonul mobil că stau în poziție perfect orizontală. Au testat elasticitatea cu ajutorul bilei pe care au lăsat-o să cadă pe tălpile pantofilor de la o înălțime de 30 de centimetri, apoi de la 40 de centimetri.

La finalul experimentului, au constatat că bila a fost respinsă în mod diferit – cel mai tare de talpa pantofului de baschet (concepută pentru a înlesni săriturile jucătărilor) și cel mai puțin de talpa pantofului pentru alergat (gândită pentru a amortiza impactul cu solul în timpul alergării). Ceea ce a confirmat ipoteza inițială, demonstrând că fiecare talpă are un grad de elasticitate diferit și care corespunde tipului de sport căruia îi este destinat pantoful.  

Premianții competiției

Premiul al doilea la Science Fair a fost acordat proiectului „Cafeina”, prin care echipa formată din Maria, Salia, Ioana și Alexandra (clasa a VIII-a) a testat efectul cafeinei din băuturile energizante pe subiecți cu vârste între 14 și 32 de ani, demonstrând că îmbunătățește timpului de reacție.

Premiul al treilea a mers la echipa „Rainbow”, formată din Sandra, Antonia, Francesa, Vlad și Tudor (V delta). Cei cinci colegi au folosit lipici lichid, glicerină boraxată, colorant alimentar și sclipici, obținând o substanță foarte maleabilă pe care au numit-o Slime. Au testat Slime-ul pe diferite persoane constatând că are un efect antistres.

Alte trei proiecte au primit Mențiuni din partea juriului:

  • „Mâncare și biogas”, proiect la care au lucrat Sara, Natalia și Ana-Caterina (VII omega), testând cantitatea de biogaz eliminată de diferite tipuri de alimente lăsate la fermentat.
  • „Plantele și culorile”, proiect prin care Petra, Alexia și Tania (VII omega) au aflat cum influențează creșterea plantelor diferite filtre de culoare.
  • „Plantele și muzica”, prin care Alexandra, Mara și Sabina (VI omega) și-au propus să afle cum influențează muzica creșterea plantelor.

Membrii juriului – Daniel Rosner și doi studenți la Facultatea de Automatică și Calculatoare din Universitatea Politehnica, Corina Radu și Cristian Someșan – au luat în calcul definirea ipotezei, abordarea științifică, modul în care au fost elaborate concluziile, calitatea prezentării, dar și complexitatea proiectului. „Au fost proiecte la care chiar s-a văzut că membrii echipei au muncit mult împreună. N-au mers pe calea de minimă rezistență, ci și-au dat silința și au încercat să facă ceva cât mai complex”, a explicat Daniel Rosner. „Ne-am uitat puțin și la lucrul în echipă: au fost echipe în care exista o sinergie în modul în care prezentau”, a adăugat președintele juriului.

Sfaturile câștigătorilor

„Am jonglat cu noțiunile  pe care le aveam deja, iar asta ne-a ajutat foarte mult”, spune Matei din echipa câștigătoare. „Fiecare știa ceva în plus față de celălalt”, completează Alex, colegul de echipă. Le-a fost foarte util și timpul pe care l-au avut la dispoziție  pentru a-și pregăti riguros prezentarea – fiecare membru al echipei și-a învățat „rolul” pe de rost și chiar dacă nu au putut realiza live experimentul, au simulat etapele principale.

Câștigătorii îi sfătuiesc pe participanții la viitoarele ediții ale competiției Science Fair să-și asculte colegii de echipă și să le ia în considerare părerile, chiar dacă sunt în contradicție cu ale lor. Dar și să acorde importanță etapei de prezentarea a proiectului și să o pregătească foarte bine.