În toiul pregătirilor pentru un nou an școlar, un an plin de provocări care necesită rezolvări creative, multă grijă și atenție, ne inspiram din exemplele altor țări care au deschis deja școlile. Mult mai aproape este însă experiența practică din timpul verii, pe care au avut-o chiar copii de la școala și grădinița Avenor. 

O echipă curajoasă a creat un program de Summer School care le-a adus multă bucurie copiilor și care ne-a ajutat să verificăm implementarea multor norme de siguranță și sănătate. Cristina Farcaș a coordonat această echipă și are pentru începutul anului școlar multe sfaturi practice. 

Avenor College: Ce am învățat din programele de vară?

Cristina Farcaș: Ne-am dorit foarte tare să le oferim copiilor posibilitatea de a se întâlni cu prietenii lor și de a face activități specifice verii, în condiții de siguranță. Pentru echipa educațională a fost un proces de învățare constant, în care au contat enorm colaborarea între departamente  – administrativ, medical, educațional, legislativ –  comunicarea cu părinții  și comunitatea de școli internaționale cu care suntem în contact permanent.

Una dintre principalele concluzii este că desfășurarea activităților în aer liber trebuie sa devină parte din abordarea zilnică a activităților educative, asumată inclusiv de către părinți din partea cărora avem nevoie să încurajeze copiii și să asigure echipamentul potrivit pentru orice tip de vreme. Ne place să spunem că nu există vreme rea, există doar echipament nepotrivit. 

A.C.: Ce a funcționat și ce nu a funcționat?

C.F: Împărțirea copiilor în cohorte (bule) și limitarea numărului de adulți cu care interacționează de la o săptămână la alta a fost esențială în procesul de prevenire a îmbolnăvirii. 

Traseele separate de mișcare în campus sunt esențiale, la fel cum este un orar clar cu pauze mari între sesiuni. 

Părinții ne-au ajutat întotdeauna la implementarea rutinei copiilor, dar acum, mai mult decât oricând, am apreciat punctualitatea și dialogul constat despre ce urma să se întâmple la grădiniță sau la școală. 

A.C.: Cum au gestionat profesorii purtarea măștilor în clasă?

C.F: Doar trăind experiența purtării permanente a măștii am realizat cât este de dificil, mai ales când temperaturile sunt ridicate, iar în spațiile interioare nu s-au folosit aparatele de aer condiționat. Este nevoie să fim atenți la starea de bine a profesorilor, având în vedere intensitatea activității lor, dar și gradul mare de expunere. Au nevoie de proceduri clare, comunicare permanentă și pauze cât mai dese în orarul lor.

A.C.: Cum ne ajuta experiența Summer School în planificarea noului an școlar?

C.F: Ne ajută enorm, pentru că avem acum un model de succes pe care îl putem scala la dimensiunea întregii școli. 

Știm punctele esențiale:

  • Intensificarea comunicării cu angajații care intră în contact direct cu copiii, precum și susținere pentru sănătatea fizică și mentală a acestora
  • Planificarea în detaliu a traseelor de mișcare a fiecărei cohorte, incluzând sesiunile de dezinfectare a spațiilor
  • Folosirea la maximum a spațiilor de învățare în aer liber, cu soluții de echipamente pentru vreme ploioasă
  • Realizarea mai multor tipuri de scenarii de învățare pentru a putea răspunde în termen cât mai scurt la schimbări ce vor interveni pe parcursul anului raportat la evoluția pandemiei

A.C.: Care au fost lucrurile neașteptate care au ieșit la iveală în timpul Summer School?

C.F: Faptul că am comunicat foarte mult cu personalul medical avizat a avut ca efect liniștirea tuturor, de la copii la profesori și restul staff-ului, dar și a părinților. Am fost pregătiți să gestionăm o atmosferă tensionată, însă efectul informării corecte și consistente, pe limba fiecăruia, ne-a surprins plăcut. Din păcate, protecția perfectă nu există. Dar atâta vreme cât ne informăm și ne sprijinim unii pe alții, putem să ne bazăm pe responsabilitatea celor din jur și să rămânem departe de pericol, chiar și lucrând în prima linie, în educație.