Până în februarie 2020, viața noastră se desfășura în ritmul ei firesc. Eram curioși de ceea ce se întâmplă în China și în Asia, dar nu credeam vreodată că va ajunge și la noi. Iată că un virus nou, nici măcar foarte puternic, a reușit să schimbe o lume întreagă.

COVID-19 a strigat “Adunarea! Pe loc repaus” și am intrat fără prea multă opoziție în casele noastre. 

Frica a pus stăpânire pe noi. 

La fel ca dumneavoastră, și eu, și soțul meu suntem destul de îngrijorați de ceea ce-o să urmeze. Ne așteptăm ca toți să fim afectați într-un fel sau altul.

Am reflectat la întâmplările din viața noastră și am realizat că toți cei din generația noastră am trecut prin crize, am suferit pierderi, atât economice, cât și personale.  Niciunul dintre noi nu a fost scutit de greutăți. Cumva am reușit să le facem față și să ieșim din ele. Pentru că nu ne-am lăsat, pentru că ne-am pus mintea la contribuție, pentru că am fost motivați să fim creativi, să ne adaptăm.

Va fi diferită lumea după COVID-19? Cu siguranța omenirea va ieși la liman, dar pierderile vor fi mari.

Ca mamă, ca lider în educație, ca cetățean interesat de viitorul lumii, mă întreb:

“Cum am fi putut evita să ajungem în această situație? Ce ne-a scăpat? Ce am ignorat?”

Acum când COVID-19 ne-a tras un mare semnal de alarmă, trebuie să analizăm cu toată seriozitatea ce este de schimbat în modul în care noi, oamenii, acționăm. Altfel mi-e teamă că următoarea revoltă a Pământului, a Naturii, va fi probabil fatală Omului.

Avem nevoie de generații viitoare educate riguros și responsabil pentru a evita să mai ajungem în astfel de crize sau dacă ajungem, să avem încredere în educația noastră, în mintea noastră că putem să trecem peste ele. Să nu rămânem paralizați și să așteptăm să fim salvați.

Acum e cel mai bun moment să privim către Educație:  Educația cu rost, nu pe de rost.

Acum vedem ce înseamnă la nivelul oricărei societăți:

  • lipsa educației de bază în domeniul științelor (Ce înseamnă un virus? Care este diferența dintre un virus și o bacterie? Cum se tratează un virus? Cum se transmite? De ce nu trebuie să iei antibiotic atunci când ai viroză? Ce înseamnă o epidemie? Cum se răspândește? Cum ne protejăm?)
  • lipsa dezvoltării gândirii critice (Dacă eu sunt tânăr și nu pățesc nimic grav dacă mă infectez cu COVID-19, dar sunt purtător și mă întâlnesc cu bunica, oare ce-ar putea păți bunica?)
  • lipsa educației pentru sănătate (Cum ne spălăm pe mâini, cum tușim, cum strănutăm, când mergem la doctor? Ce mâncăm ca să fim sănătoși?)
  • lipsa cunoștințelor și înțelegerii matematice de bază (înțelegerea unui grafic și a unei curbe; calcul matematic și statistic de bază, aplicarea matematicii în viața reală.)
  • lipsa educației pentru solidaritate între oameni ( “Dacă eu nu sunt în grupul vulnerabil, nu mă interesează restul lumii”, De ce și când sun la 112? De ce nu fac glume proaste la 112? Când suntem bolnavi stăm acasă sau mergem la doctor, dar nu-i îmbolnăvim pe alții?)
  • lipsa dezvoltării personale și emoționale: (Ce este Frica? Ce este Anxietatea? Cum le gestionez când apar în viața mea?)
  • lipsa educației economice și financiare: (Cum funcționează piețele, economia, cum gestionez banii, cum negociez cu banca, care sunt cheltuielile pe care trebuie să le tai în condiții de criză?)

La Avenor College, noi punem în centrul educației dezvoltarea aptitudinilor pentru viață, gândirea critică, înțelegerea complexă a lumii. Multe dintre aceste aptitudini pentru viață nu se examinează, nu se tocesc, nu se pun note în catalog pentru ele. Fac parte din curriculum extins al Avenor și formează profilul Absolventului Avenor.

Am câteva exemple concrete în minte:

  1. Când a venit Excelența Sa Ambasadorul Marii Britanii la București Andrew Noble la noi la școală și a avut un dialog deschis cu elevii noștri de liceu, a fost surprins de profunzimea gândirii și a cunoștințelor elevilor Avenor, de întrebările și temele pe care ei le-au adus în discuție. Domnul Ambasador a spus inițial că vizita va dura doar 20 de minute și în final a stat peste o ora.  Ne-a mărturisit că nivelul discuției l-a depășit pe cel dintr-o conversație cu o grupă de studenți de la Politologie. Sunt sigură că dacă elevii noștri de liceu ar fi invitați la o masă de discuție a Guvernului ar contribui în mod real, ar veni cu argumente solide, i-ar asculta și pe alții, ar analiza cu atenție și ar da și câteva idei viabile pentru orice problemă serioasă a țării, a lumii.
  2. Citiți, vă rog, în Social Media despre grupul de elevi de la clasa a 9-a și de gimnaziu care participă la un proiect științific serios cu scopul de a găsi soluții pentru pandemia COVID-19.
  3. Vă amintiți de proiectul “Forbidden Forest” al elevilor de la clasele 4-5 care și-au propus să cunoască mai bine pădurea Băneasa pentru a o pune în valoare în mod respectuos și ecologic?

Am declarat public și îmi mențin deschiderea de a împărtăși experiența noastră, programele noastre cu oricine dorește să vadă ce și cum facem. Sistemul de STAT trebuie să-și reformeze programele educaționale și să includă dezvoltarea aptitudinilor pentru viață. Se pot învață la școală. Dacă Educația ar deveni o prioritate socială, o prioritate de Stat.

Acum e cel mai bun moment să privim către Educație:  Educația cu rost, nu pe de rost.

La Avenor College suntem un microcosmos de educație modernă, armonizată cu timpurile pe care le trăim, cu nevoile reale ale societății. Deși sună excepțional, asta e normalitatea. Facem educație cu rost.

Diana Segărceanu

Fondator și Director Executiv Avenor College