Legea le permite elevilor vaccinați să vină la școală și să aibă acces la învățarea față în față,  chiar și atunci când în clasa lor un coleg a fost diagnosticat cu COVID-19. Ce se întâmplă însă cu colegii nevaccinați care trebuie să rămână acasă 14 zile? Sunt profesorii pregătiți pentru predarea în sistem hibrid? 

Dr. Daniela Vasile, Director of Learning la Avenor College, împărtășește sfaturile ei pentru propria echipă de profesori, în contextul în care unii dintre elevi continuă învățarea la școală, iar alții sunt temporar online. 

Bonus, Daniela a inclus și un model de planificare a unei lecții online sau hibrid, împreună cu linkuri către platforme și resurse utile în planificare. 

 

În plin sezon al învățării hibride și în anumite situații al învățării online, în timp ce autoritățile schimbă regulile jocului din mers, profesorii trebuie să nu uite că elevii lor se bazează pe ei. Indiferent că sunt acasă sau învață încă la școală, responsabilitatea noastră este aceeași. 

Și în școala noastră avem atât lecții față în față, cât și lecții hibrid și online pentru anumite grupuri de elevi, iar cheia pentru jonglarea între ele este planificarea foarte bună.  

Planificarea unei ore online este diferită de planificarea unei ore în persoană, iar planificarea pentru hibrid conține elemente din ambele tipuri. Acesta din urmă este cel mai dificil mediu de predare, dar, după cum vedem, nu putem scăpa de el. 

Pentru ca o oră online să aibă succes, este nevoie de o planificare mai atentă decât pentru o oră cu toți elevii în clasă. Online, planificarea învățării este mai detaliată și mai anticipativă. 

Iată 10 indicii despre cum putem planifica o oră de succes online: 

  1. Pregătiți un starter pentru lecție, care este proiectat pe ecran în timp ce elevii intră pe rând în Zoom.
  2. Observați toți elevii pe măsură ce intră la oră. Acordați atenție fiecăruia dintre ei. Cereți specific să aibă camera deschisă în timpul lecției.
  3. Nu vorbiți mai mult de 6-10 minute (în funcție de vârsta copiilor; 10 min în cazul liceenilor de exemplu). Altfel le pierdem atenția și nu putem controla ce fac dincolo de ecran.
  4. Faceți un videoclip înregistrând conținutul pe care vreți să-l predați. Cereți-le elevilor să îl urmărească înainte de lecție, ca temă, și apoi verificați în clasă ce au înțeles. Aceasta este învățarea inversă (flipped learning) o tehnică care funcționează foarte bine în ore online.
  5. Folosiți Google Docs și încărcați-le în Google Classroom. Creați copii pentru fiecare elev în parte. Astfel puteți vedea în timp real cum și ce lucrează, iar ei pot contribui cu texte și insera ilustrații.
  6. Oferiți feedback înregistrat prin intermediul Google Classroom. Există o extensie care înregistrează vocea, iar mesajul vocal poate fi transcris în timp real în Google Classroom
  7. Folosiți breakout rooms și treceți prin fiecare pentru a vedea cum se descurcă elevii. Instrucțiunile trebuie să fie foarte clare, postate în Google Classroom și înțelese de elevi înainte de a se despărți pe grupuri.
  8. Faceți o listă de elevi în ordine alfabetică și adresați-le pe rând o întrebare. În acest fel toată lumea vorbește, iar rândul elevilor vine atât de des, încât trebuie să rămână atenți și să se concentreze.
  9. Planificarea pentru o oră hibridă necesită atât părți pe care le-am aplica față în față cu elevii, cât și activități specifice orelor online. E important să nu neglijăm nici elevii din clasă, nici pe cei de acasă.
  10. În fiecare grup de lucru (breakout room) puneți atât elevi care sunt în clasă cât și elevi care învață online. În acest fel, elevii din clasă devin legătura dintre profesor și elevii de acasă.

Vă ofer aici și un posibil model pentru desfășurarea unei ore hibride  (este în limba engleză, deoarece noi avem o echipă mixtă de profesori, români și britanici, și folosim resurse în engleză).  

Vă doresc curaj să explorați platformele digitale care pot să vă ușureze munca și viața. Fiți deschiși și continuați să învățați zi de zi, pentru că după cum bine putem vedea, nicio zi în educație nu seamănă cu cealaltă și trebuie să fim pregătiți pentru toate scenariile de învățare. 

 

Dr. Daniela Vasile 

Director of Learning, Avenor College