Ioana Mihai

Profesor de Limba Română
Diriginte clasa 5 Alfa

Să ai norocul să ghidezi generații de elevi, să îi ajuți să evolueze și să se descopere sună ideal. Nu este doar un vis frumos, ci realitatea unei profesii pe care am îmbrățișat-o din iubire pentru copii.

În anul 2016 am absolvit Colegiul Național „Ion Maiorescu” din Giurgiu, secțiunea Filologie – Engleză intensiv și am fost admisă la Facultatea de Litere a Universității din București, specializarea Română–Engleză. Timpul petrecut printre cărți, pasiunea pentru lectură, critică literară și literatură universală au stat la baza dorinței de a deveni profesor de Limba și literatura română. În anul 2019 am încheiat studiile universitare, devenind licențiată în filologie. Tot atunci am finalizat și cursurile Modulului Psihopedagogic – Nivelul I, organizat de Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, obținând certificarea pentru a preda atât Limba și literatura română, cât și Limba și literatura engleză în învățământul gimnazial. Parcursul meu educațional a continuat cu înscrierea la Masteratul Didactici ale disciplinelor filologice din cadrul Facultății de Litere a Universității din București și prin completarea modulului psihopedagogic – Nivelul II, pentru a obține dreptul de a preda și la nivel liceal.

Drumul meu la Avenor a început într-o zi de august a anului 2019. Am intrat în echipa școlii ca Teaching Assistant și, de atunci, viața mea profesională a evoluat constant. După ce am promovat examenele de Titularizare și Definitivat în sistemul național de învățământ, am început anul școlar 2021–2022 ca profesor titular de Limba română. În 2022 am acceptat o nouă provocare – rolul de diriginte –, pe care îl consider o parte esențială a dezvoltării mele profesionale și umane. Acest rol m-a maturizat și mi-a oferit unele dintre cele mai mari bucurii pe plan profesional.

Pentru că formarea continuă ocupă un loc central în parcursul meu, în ultimii ani am participat la cursuri și conferințe precum Learning Empowered by TechnologyOracy and the Power of RhetoricTeaching with Love and LogicQuestioning to Support Concept-Based Learning, conferința internațională Soluții inovatoare în educație, dar și la programe de formare naționale, precum De ce este nevoie de un ghid metodologic pentru învățământul gimnazial? și De ce avem nevoie de evaluare?

Participarea, alături de colegii mei din departamentul de română, la Simpozionul ANPRO din toamna anului 2024 a fost o nouă bucurie. Împreună, am avut ocazia de a vorbi în fața comunității profesorilor de limba română din țară despre Profilul absolventului din perspectiva disciplinei Limba și literatura română la Avenor College.

În aprilie 2024 am susținut preinspecția pentru Gradul didactic II, iar în martie 2025 – prima inspecție. Fiecare etapă mă aduce mai aproape de examenul final, programat pentru august 2026, și reprezintă un pas firesc în dorința de a mă dezvolta profesional.

Tot în vara anului 2025 am finalizat cursul postuniversitar Lectură și literatură – perspective inovative în receptarea textelor în gimnaziu și în liceu, organizat de Facultatea de Litere, Universitatea din București – un program care mi-a oferit instrumente moderne, aplicabile în clasă și o viziune actualizată asupra rolului literaturii în educație.

Cel mai emoționant moment din cariera mea a fost însă despărțirea de prima generație de elevi pe care am îndrumat-o în calitate de diriginte. Știu că fiecare dintre ei va purta cu sine o parte din ceea ce am construit împreună. 

Privind spre viitor, sunt pregătită să îmbrățișez o nouă generație de elevi începând cu luna septembrie 2026, cu aceeași deschidere, cu aceeași grijă și cu speranța că vom construi împreună o nouă poveste de succes. Consider că este rolul dirigintelui este fundamental în evoluția oricărui elev.

Pentru mine, nucleul procesului de învățare-predare rămâne elevul. Elevii mei mă uimesc constant prin curiozitatea lor, prin dorința de a descoperi și de a înțelege lumea din jur. De aceea, îmi propun să aplic teorii moderne ale învățării, să încurajez învățarea prin descoperire și să folosesc toate strategiile descoperite de-a lungul anilor pentru a crea un spațiu autentic, în care fiecare voce contează, fiecare întrebare este valoroasă și fiecare moment devine oportunitate de învățare.