La Avenor, învățarea este un proces continuu, se face în mod intenționat și este o prioritate nu doar pentru elevi, ci și pentru profesori. Credem că un profesor care continuă să crească, să exploreze și să reflecteze își inspiră elevii să facă același lucru. Excelența pe care ne-o dorim în clasă începe, așadar, cu excelența în formarea celor care stau zi de zi în fața copiilor.

Cum arată, însă, un program de formare care depășește formalul și birocraticul și se transformă într-o experiență reală de creștere? 

Cristina Bumboiu, Curriculum Development and Teacher Training Lead la Avenor, ne vorbește despre prioritățile de învățare din acest an școlar pentru profesorii Avenor și despre modul în care programul de formare se reflectă direct în activitatea de la clasă.

 

Un program de formare diferit

Pornind de la ideea lui Andy Hargreaves – „What we want for our students we should want for our teachers: learning, challenge, support and respect” – echipa Avenor a creat un program de formare profesională (PLD) care pune profesorii în centrul propriei lor călătorii de învățare. Nu este un program formal sau birocratic, ci unul viu, dinamic, construit pentru a răspunde nevoilor reale și diversificate ale colegilor noștri.

Învățare personalizată și aplicată

Un element de noutate la început de septembrie l-a reprezentat  „târgul de cursuri” pe care l-am organizat cu scopul de a le oferi colegilor oportunitatea de a afla mai multe detalii despre cursurile pe care le oferim în acest an direct de la traineri. Fiecare profesor a avut astfel libertatea să aleagă direcția de dezvoltare care i se potrivește cel mai bine. 

Într-un cadru de dialog deschis, trainerii și-au prezentat cursurile pe care le vor susține pe parcursul anului școlar și au răspuns la întrebările colegilor (viitori cursanți). Am creat astfel premisele pentru un parcurs personalizat și relevant. 

Oferta de formare din acest an include șapte cursuri concepute și susținute de colegii noștri, structurate modular și gândite ca unități de studiu pentru profesori. Temele variază de la proiectarea unor module cu impact și aplicarea modelului celor „3C”, la folosirea inteligenței artificiale în planificare, reflecția ca instrument de transformare, abordări inovatoare în predarea matematicii sau proiectarea unor experiențe de învățare mai profunde. 

Noutățile acestui an

Anul acesta, accentul cade pe învățarea bazată pe concepte și pe explorarea unor metode moderne care îi sprijină pe profesori să creeze lecții mai profunde și mai de impact. 

Inteligența artificială devine un instrument de planificare, reflecția este privită ca parte esențială a procesului de învățare, iar pedagogia lecțiilor de 90 de minute este explorată în detaliu. Toate aceste direcții oferă profesorilor ocazia de a-și diversifica competențele și de a găsi noi modalități prin care să-i implice pe elevi.

În centrul programului de formare profesională se află mentorii – profesori Avenor al căror rol este acela de a-i sprijini pe colegii lor să-și identifice zonele cu cel mai mare potențial de dezvoltare și să le transforme în oportunități de creștere. Totul se întâmplă sub umbrela celor „3C” – Învățare Conceptuală, Învățare bazată pe Competențe și Dezvoltarea Caracterului – reperele fundamentale ale modelului educațional Avenor.

Impactul asupra elevilor

Toate cursurile incluse în oferta PLD (Professional Learning Development) din acest an au o componentă practică puternică: ceea ce se învață la curs, se aplică imediat la clasă, iar apoi urmează reflecția și adaptarea. Cred că aceasta este cea mai importantă componentă a programului de formare de la Avenor.

Un profesor care învață mereu transmite elevilor, prin exemplu personal, că dezvoltarea nu se oprește niciodată. În sala de clasă, acest lucru se traduce prin unități de studiu care merg dincolo de transmiterea informațiilor și îi sprijină pe elevi să gândească critic, să reflecteze asupra procesului de învățare, să colaboreze și să folosească responsabil resursele informaționale. Astfel, elevii devin mai bine pregătiți pentru o lume în continuă schimbare. Ne dorim pentru elevii noștri nu doar să facă, ci să știe de ce contează ceea ce fac și cum să se adapteze atunci când contextul se modifică. 

Doar sub ghidarea unor profesori bine pregătiți elevii noștri pot deveni adulți echilibrați, responsabili și capabili să facă față provocărilor viitorului.