Într-o lume cu un viitor tot mai impredictibil, care nu știm în ce direcție va evolua, rolul școlii devine tot mai important deoarece trebuie să se adapteze permanent noilor realități. Informațiile pe care le memorăm împreună cu abilitățile pe care le dezvoltăm reprezintă cunoștințele pe care trebuie să știm cum să le utilizăm într-o lume din ce în ce mai digitalizată.

La Avenor, în cadrul Planul  strategic (2021-2031) urmărim 8 obiective, unul dintre cele mai importante fiind oferirea unei educații transformaționale elevilor noștri. 

Educația transformațională asigură o tranziție coerentă de la un ciclu de învățare la altul, de la Grădiniță până la Liceu, astfel încât elevii să fie în contact real cu lumea înconjurătoare și cu natura. Prin educație transformațională, elevii capătă competențe, înțeleg concepte și își dezvoltă caracterul păstrând în același timp identitatea și cultura națională. Scopul final este dezvoltarea în fiecare elev a Profilului de învățare Avenor (Avenor Learner Profile) care îl  va face pe fiecare apt să transfere învățarea din școală către construirea unei lumi mai bune. 

Cu ocazia Zilei Internaționale a Profesorului, pe 5 octombrie, pe propunem să onorăm profesorii și rolul lor în educarea elevilor și implicit a dezvoltării societății, printr-o conferință cu tema ”Ce merită învățat?” susținută de Prof. Univ. Dr. Mircea Miclea, autor, psiholog, educator și antreprenor, fondator al Școlii psihologice cognitive din România, un eveniment gândit în mod special pentru comunitatea Avenor – părinți, profesori și parteneri.

Conform profesorului Miclea, dacă ne dorim să răspundem la întrebarea  ”Ce merită învățat?”,astfel încât să fie relevant și în lumea de mâine, să exploateze rațional tehnologiile digitale și să valorifice datele din neuroștiințele cognitive, răspunsul este – acele cunoștințe, deprinderi și atitudini care ne dezvoltă mintea pe patru dimensiuni:

Autonomia, adică capacitatea de a putea cunoaște și de a ne utiliza cunoașterea indiferent de gradul de funcționalitate a tehnologiilor digitale sau de manipulare a surselor de informație. De pildă, să putem scrie corect fără să apelăm la gramatica din Word, să ne putem orienta fără Google Maps sau să evaluăm corect știrile false. Cu cât vom avea mai multe cunoștințe, cu atât vom fi mai autonomi.

Autodisciplina, ca atitudine față de sine, care vine prin internalizarea disciplinei și a regulilor de etică. Cercetările din științele cognitive arată că autodisciplina este mai importantă decât inteligența pentru obținerea de performanțe. 

Gândirea de designer, ca stil de gândire care identifică întrebările relevante dintr-o mare de probleme și oferă soluții creative, care satisfac atât constrângerile mediului, cât și așteptările clientului. Rezolvările algoritmice vor fi preluate de mașini, nouă ne rămân soluțiile contextuale.

Antreprenoriatul ca atitudine față de realitate, de a nu aștepta soluții, ci de a identifica oportunități acolo unde alții văd doar colecții de date și de a le exploata pentru a produce bunuri (teorii, produse, servicii, legi, instituții).

Rezumând, cred că un om care gândește autonom are disciplină proprie, gândește ca un designer și are o atitudine antreprenorială. Un astfel de om va face față viitorului, oricare va fi el. Și toate astea trebuie să le învețe încă din școală.” – spune Prof. Univ. Dr. Mircea Miclea cu ocazia conferinței Despre lumea în care trăim – Ediția 2023.

La Avenor, angajamentul pentru educația transformațională, așa cum este promovată de UNESCO – “Pentru că educația să fie la cea mai bună calitatea, ea trebuie să fie transformațională.”, ne motivează să mergem dincolo de învățarea și predarea tradițională, izolată. Considerăm că învățarea trebuie să fie semnificativă, aplicată și conectată, în acord cu teoria profesorului Miclea.

Știm că învățarea se transferă în contexte transdisciplinare bogate, iar acesta este motivul pentru care apreciem disciplinele, dar mergem mai departe și oferim elevilor noștri programe transdisciplinare precum Project Based Learning (PBL), STEAM, Learning Outside the Classroom (LOTC), cu rolul de a-i conecta cu lumea reală.

Așteptăm cu interes conferința din 5 octombrie, o ocazie excepțională de a sărbători prin învățare Ziua Internațională a Profesorului.

***

Prof. Univ. Dr. Mircea Miclea este profesor universitar la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației și coordonator de doctorat la școala doctorală de Științe Cognitive Aplicate. Prof. Miclea este psiholog principal cu experiență vastă de practician și formator în psihoterapie, fiind titular în cadrul UBB la mai multe discipline de specialitate (ex. Modificări cognitiv-comportamentale, Psihoterapie cognitiv-comportamentală) și formator pentru alte cursuri acreditate de Colegiul Psihologilor din România (ex. Metode online de prevenție și psihoterapie a anxietății).

Mircea Miclea este directorul unui centru privat de cercetare-dezvoltare în domeniul psihologiei, Cognitrom, unde a coordonat dezvoltarea mai multor platforme inovatoare de evaluare și intervenție psihologică computerizată pentru copii, adolescenți și adulți utilizate la nivel național, în instituții publice și private. Prof. Miclea este autor și coautor la numeroase lucrări științifice publicate în jurnale naționale și internaționale și membru fondator al jurnalului științific „Cognition, Brain, Behavior: An Interdisciplinary Journal”. Mircea Miclea a fost Ministru al Educației și Cercetării și a elaborat mai multe strategii și rapoarte naționale în domeniul educației.

Prof. univ. dr. Mircea Miclea este și laureatul Premiului Elisabeth Pilkington Rațiu pentru Sănătate Mintală 2017, o recunoaștere pentru „contribuția la dezvoltarea și promovarea intensivă a cercetării în domeniul Psihologiei, susținând avansarea cunoașterii precum și formarea tinerilor cercetători și specialiști„.