Dr. Elizabeth Hidson, Senior Lecturer in International Initial Teacher Training, a vizitat Avenor în aprilie și a împărtășit cu noi o parte dintre constatările sale referitoare la cele mai bune practici în formarea cadrelor didactice din întreaga lume. La Avenor, ea a fost impresionată de programul ‘Profesori pentru Profesori’ și de complexitatea Teachers Capabilities Framework – un instrument creat pentru a ghida fiecare profesor în propriul său proces de dezvoltare profesională.
Ați putea să împărtășiți cu noi puțin din experiența dumneavoastră? Cu siguranță este fascinant să călătoriți în întreaga lume și să fiți la curent cu cele mai eficiente inovații din școli.
Am fost în domeniul educației timp de aproximativ 25 de ani. Prima parte a carierei mele a fost în școli, ocupând poziții de leadership sau cu responsabilități în zona de dezvoltare a curriculumului, dar sunt dintotdeauna o persoană care întreabă de ce? De ce facem asta?
Și chiar și acum 25 de ani obișnuiam să chestionez de ce trebuie să fac un anumit lucru. Ca profesionist responsabil de proiectarea curriculumului, de calitatea învățământului și de conducerea școlii, am simțit întotdeauna că motivele acțiunilor mele trebuie să fie foarte solide.
Activitatea mea de zi cu zi constă în formarea cadrelor didactice la nivel internațional. În plus, sunt cercetător și membru al programului Research and Knowledge Exchange Fellow. University of Sunderland mi-a acordat finanțare pentru a cerceta și a descoperi practici interesante și inovatoare, care pot avea cu adevărat impact în educație.
Am credința că școlile și profesorii au capacitatea de a-și identifica domeniile de dezvoltare prin evaluare, prin acțiune, prin practică bazată pe dovezi, preluând tot ce știu că este mai bun din studiile de specialitate și raportându-se la context, care este o componentă foarte importantă.
Pedagogia, teoria și calitatea – atribute ale programului ‘Profesori pentru Profesori’
Unul dintre lucrurile pe care le-am remarcat la Avenor este programul ‘Profesori pentru Profesori’, care este de talia programelor de formare inițială a cadrelor didactice prezente la nivel internațional, fiind foarte bine gândit, pedagogia, teoria și calitatea regăsindu-se în structura lui.
Ce am apreciat foarte mult la acest program este că oferă profesorilor debutanți o experiență de doi ani la un nivel calitativ foarte ridicat. Cred cu adevărat că profesorii participanți în program sunt foarte norocoși!
Este un lucru obișnuit ca profesorii să participe la programe de formare, cu program întreg (full-time), cu sau fără a fi remunerați în acest timp. Aici încerc eu să intervin și să creez parteneriate între școli și universitate, astfel încât profesorii să beneficieze de ambele componente. Dacă își doresc să devină profesori internaționali, este nevoie ca ei să dobândească o înțelegere a acestui mediu și a cerințelor care variază de la un loc la altul.
Ce altceva, în afară de programul ‘Profesori pentru Profesori’, ți-a atras atenția în vizita la Avenor?
Am analizat Teacher’s Capability Framework și mi s-a părut foarte interesant. Are în vedere profesorii debutanți dar și pe cei cu experiență, și apoi, gândindu-ne la impact, în ecosistemul școlii ai lucruri care se întâmplă la nivel individual, la nivel de departament, la nivel de școală și chiar și dincolo de școală. Așadar, lucrurile sunt structurate foarte logic.
Un alt aspect interesant legat de Teacher’s Capability Framework este că de fiecare dată când am investigat un aspect, sau m-am gândit la o situație și am adăugat noi idei, a funcționat. Nu am putut găsi nimic care să nu funcționeze. Totul are sens și e conectat. Am urmărit și faptul că aveți în vedere dezvoltarea pe verticală la un nivel la care să determine dezvoltarea la nivel individual. Obiectivul este să devii din ce în ce mai bun la nivel individual, la nivel de echipă, de departament, de școală și dincolo de ea.
Putem face multe lucruri bune la clasă, dar uneori există o limită în ceea ce privește schimbul de idei. Așadar, următorul nivel este cel în care vorbești și împărtășești cu proprii colegi, cu alte echipe, cu departamentele și chiar cu întreaga școală. Lucrurile pot merge și mai departe, ca de exemplu în proiectul OECD, schimbul de bune practici cu școli din întreaga lume pentru a consolida astfel un cadru internațional robust, fiind un proiect foarte interesant.
În educație investim în viitor
Cred că părinții care au acces pentru copiii lor la școli care investesc mult în dezvoltarea profesorilor sunt foarte norocoși, deși uneori este foarte greu să le explici cât de valoroasă este această abordare. Ei au diferite moduri de a privi educația.
Poate că acum 20 de ani a fost un profesor care ți-a spus ceva și acum îți dai seama – Doamne, acel profesor a avut încredere în mine. Cred că despre asta este vorba în educație.
Cred că cel mai minunat lucru în educația orientată la nivel internațional este că nu mai acționezi doar ca un individ, ci ca parte a unei comunități, a unei societăți la care poți să contribui. Cred că cercetătorii și uneori profesorii tind să spună că pur și simplu așa stau lucrurile, și că acesta este modul corect de a acționa. Dar, eu cred că cel mai important este să punem întrebări și să ne implicăm.
Mai cred că sunteți foarte norocoși că faceți parte dintr-o comunitate unde toată lumea încearcă, testează și se gândește de două ori înainte de a acționa. Contează foarte mult pentru că te face să te gândești că același lucru se întâmplă cu profesorii. Mediile de lucru în care profesorii prosperă sunt cele în care există implicare și în care comunicarea este foarte strânsă.
Am pierdut șirul câtor școli le-am vizitat de-a lungul anilor, poate sute și sute de școli. Cred însă că cel mai bun test este ca atunci când intri într-o școală să-ți pui întrebarea: aș lucra aici? Mi-ar plăcea să învețe aici copiii mei?