Gareth Avenell, profesor de Științe: „Le dăm elevilor instrumentele necesare să devină oamenii care își doresc să fie.”

Am mai fost în România, mă simt bine acolo și îmi plac oamenii”. La asta se gândea Gareth Avenell, unul dintre profesorii britanici care predau, în prezent, la Liceul Internațional Avenor, atunci când a aplicat pentru postul de profesor de Științe.

Gareth predă Biologie, Chimie și Fizică și se declară impresionat de comunitatea creată în jurul Avenor și de valorile comune pe care le au actorii implicați în procesul educațional – copiii, profesorii, părinții și managementul școlii -, care înțeleg că educația înseamnă mai mult decât acumularea unor cunoștințe.

Una dintre cele mai importante lecții pe care le-a învățat de când se află în România este că poate să le cedeze elevilor din puterea pe care o are în calitate de profesor. Pe de altă parte, subliniază că acest lucru este posibil datorită contextului favorabil existent la Liceul Internațional Avenor.

În opinia lui, o diferență majoră între Avenor și alte școli, private sau de stat, este că rezultatele care chiar contează nu sunt cele de pe hârtie, ci sunt date de o dezvoltare continuă a acelor aptitudini pe care copiii le vor folosi cu adevărat în viață. Și, când pui aptitudinile pe primul loc, acest lucru se va reflecta și în note. Gareth ne-a povestit în interviul de mai jos de ce este importantă construirea unor relații solide cu elevii și care a fost cea mai interesantă oră pe care a avut-o cu liceenii în ultima perioadă.

Ce experiență aveai înainte să devii profesor Avenor?

Înainte să vin în România, la Liceul Internațional Avenor, am predat în sistemul de învățământ de stat din Marea Britanie. Dar este prima dată când predau într-un sistem internațional, prima dată când predau în România și prima dată când sunt profesor într-o școală privată. Dacă mă raportez la experiența mea anterioară ca profesor, când am predat în școli cu 1.500 de elevi, comunitatea construită în jurul Avenor College este încă mică, ceea ce înseamnă că noi, profesorii, avem relații mai puternice nu doar unii cu alții, dar și cu echipa de management, cu copiii și cu părinții lor.

Ce anume te-a atras către Avenor?

Povestea mea cu România a început în timpul facultății. În 2007, după ce România a intrat în Uniunea Europeană, românii au putut să se înscrie pentru bursele oferite de universitățile din Marea Britanie. Am avut mulți colegi din România, care erau foarte de treabă și prietenoși. Ne-am apropiat atât de mult încât am început să vin în vizite în România. Iar când am văzut anunțul dat de Liceul Internațional Avenor în TES (Times Educational Supplement), pentru profesor de Științe, m-am gândit: „Am mai fost în România, mă simt bine acolo și îmi plac oamenii”. Și am aplicat chiar înainte de sărbătorile de Paște, când mă pregăteam să vin în vacanță în București! Am întrebat dacă pot să trec pe la școală, iar răspunsul a fost: „Hai la un interviu!”. Restul este istorie.

Un alt motiv pentru care am vrut să vin la Avenor este acreditarea Cambridge, care ne permite nouă, profesorilor, să ducem educația la un alt nivel. Dacă le dăm copiilor să învețe 100 de lucruri pe care nu și le vor aduce aminte peste 25 de ani, nu rezolvăm nimic. În schimb, dacă le dăm instrumentele de care au nevoie ca să rezolve probleme, această aptitudine o vor folosi în toate aspectele vieții lor.

Care au fost probele pe care a trebuit să le treci ca să devii profesor Avenor?

Am fost educat în Marea Britanie și am o experiență bogată în sistemul de învățământ britanic atât ca elev, cât și ca profesor. Iar asta a contat mult. Dar nu cel mai mult. Când am ajuns la Avenor, am făcut un tur al școlii, după care am susținut o lecție demonstrativă în timpul căreia am făcut rachete împreună cu elevii, rachete pe care le-am și lansat :). Cu ajutorul interviului și a lecției demonstrative, managementul școlii a vrut să-și dea seama care este abordarea mea față de de curriculumul britanic și cum interacționez cu copiii.

Ce îți place cel mai mult la Avenor?

Îmi place comunitatea. Pentru mine este cel mai important lucru. Iar liceenii sunt minunați: vin la ore, sunt prietenoși și sunt buni unii cu alții și cu profesorii. Este foarte important să ai cu cine să construiești o relație. Nu știu ce vor face mai departe în viață – dacă vor fi oameni de știință sau muzicieni de renume mondial dar, pentru mine, este esențial să construiesc relații, iar cea cu liceenii se bazează foarte mult pe încrederea pe care o avem unii în alții. Când au încredere în tine și când te deschizi față de ei, nu se tem că vor face greșeli. Mai mult, nu îi pedepsim atunci când greșesc. Dimpotrivă, le explicăm că greșelile fac parte din procesul de învățare. Cu toții învățăm din greșeli și ne dezvoltăm cu ajutorul lecțiilor pe care le învățăm din ele. De exemplu, dacă au luat o notă mică la un test, le dăm posibilitatea să dea testul din nou în așa fel încât să-și dea seama unde au greșit și, data viitoare, să aibă rezultate mai bune.

Îmi plac relațiile apropiate pe care le avem între noi, relații bazate pe încredere. Iar managementul școlii înțelege că educația înseamnă mai mult decât acumularea unor cunoștințe. Acesta este și motivul pentru care avem o serie de activități extra curriculare, care pentru copii vor fi, cu siguranță, cele mai vii amintiri din anii de școală.

Care a fost cea mai interesantă întrebare pe care ai primit-o de la liceeni?

Ca profesor, primesc multe întrebări, tot timpul! În general, elevii vor să știe mai multe despre ce se întâmplă în lume în această perioadă, despre atacurile teroriste care au loc și despre imaginea nu tocmai bună pe care o au românii în afară. De fapt, vor să-și găsească propriul loc în lume. Și primesc multe întrebări despre viața mea, despre cum se întâmplă lucrurile în afara României, în special despre acele lucruri pe care nu le știu.

Care a fost cea mai interesantă oră din ultima perioadă?

În ultima lună, de exemplu, a existat o anumită parte a Biologiei pe care au studiat-o și de care au fost foarte interesați. Evident, este vorba despre anatomia umană și, implicit, despre educația sexuală. Sunt la acea vârstă la care au multe întrebări. Tocmai pentru că au primit informații de care au fost interesați direct, au luate note foarte mari la test. Am crezut că au fost întrebările prea ușoare, dar nu. I-a interesat subiectul. E foarte important că învață despre virusul HIV, despre cum se transmite și despre cât de important este să se protejeze în timpul actului sexual, despre avort și ce presupune asta. Noi avem acest tip de dialog deschis cu ei și îi tratăm ca pe orice alte ființe umane cu opinii. Le ascultăm părerile, îi încurajăm să vină cu argumente constructive, să dezbată și să asculte și părerea celorlalți, care poate le va influența modul în care văd lucrurile.

Cum arată o zi obișnuită la Liceul Internațional Avenor?

Curriculumul Avenor este realizat în așa fel încât fiecare zi vine cu o lecție nouă și, automat, cu alte provocări. Da, programul este același – orele încep la 8:30, la prânz este pauza de masă și la 17:30 se termină ultima oră, dar conținutul fiecărei zile este altul.

În fiecare zi, mai învățăm ceva nou despre cum anume învață liceenii cel mai bine, iar aceste informații ne ajută pe noi să fim profesori mai buni. Chiar dacă anul viitor voi preda aceleași lecții, cu siguranță nu voi preda la fel. Când am ajuns la Avenor, mi-am dat seama că, pentru ei, manualul este o resursă foarte importantă. Pentru mine, uneori e important, alteori nu. Poate că este mai util să le pun întrebări și să-i ajut să înțeleagă mai bine o informație nouă sau poate că mediul în care suntem ne oferă exact acele informații de care avem nevoie. Pentru mine, este esențial ca, pe lângă informații, liceenii să înțeleagă conceptele din spatele lor și să-și dezvolte competențele și trăsăturile de caracter de care au nevoie mai departe în viață.

Una dintre materiile pe care le ai cu elevii de liceu este Chimie, când au loc și o serie de experimente. Pe lângă cunoștințe, ce altceva mai învață liceenii?

Pe lângă Chimie și alte materii, elevii își dezvoltă trăsăturile de caracter: cum să lucreze împreună în echipă, cum să rezolve probleme sau, când ceva nu merge bine, ce pot face să îndrepte situația. Acest tip de analiză poate fi aplicat și altor situații, acele situații de care se vor lovi când vor fi mai mari. Pentru că suntem oameni, învățăm din experiență, din ceea ce vedem, din joacă, din greșeli. Așadar, știința, experimentele pe care le facem, ne ajută să înțelegem lucrurile pe care le vedem în cărți. Dar înseamnă, totodată, și educație conceptuală, educație bazată pe competențe și educație bazată pe trăsături de caracter.

Care sunt aptitudinile pe care le învață în timp ce experimentează?

Principalele aptitudini pe care le deprind elevii în timpul unui experiment sunt observația, analiza și evaluarea. În primul rând, trebuie să observe cu atenție ce se întâmplă, să analizeze de ce se întâmplă și, în cazul în care rezultatul nu este cel așteptat, să-și dea seama de ce nu este. Totodată, este important să facă estimări: dacă aducem împreună două elemente, ce se întâmplă? Îmi place că liceenii sunt interesați de afaceri și, când le explic în termeni ce țin de business, sunt mai receptivi și mai motivați. Și, așa cum am spus, evaluarea: „A funcționat?”, „Poate fi îmbunătățit?”, „Poate fi realizat într-un mod mai eficient sau poate la costuri reduse?”.

Care este definiția pe care o dai educației?

Rolul educației este acela de a-i ajuta pe elevi să învețe. Iar învățarea se întâmplă atunci când educația conceptuală, educația bazată pe competențe și educația bazată pe trăsături de caracter interacționează. Dar pe mine mă interesează ca acești copii să devină și niște oameni buni și cred că asta învață de la echipa profesorală de la Avenor și de la părinții lor. Părinții nu sunt atât de concentrați pe note, ci ne întreabă dacă se descurcă bine, dacă încearcă suficient de mult, dacă lucrează în echipă și dacă sunt buni. Un părinte chiar mi-a pus toate aceste întrebări și mi-a plăcut că am avut o astfel de conversație pentru că acestea sunt lucrurile cu adevărat importante.

Recent, Kevin Bartlett, care este unul dintre cei mai experimentați profesioniști în domeniul educației la nivel internațional, a venit la Avenor și, cu ajutorul lui, am reușit să concentrăm toate conceptele în care credem sub forma unui limbaj comun, pe care acum îl vorbim cu toții: management, profesori, copii și părinți. După ce am participat la un training despre cum să fiu un profesor mai bun, am vorbit cu copiii. Îi încurajăm să se pună în rolul profesorului. Vrem ca ei să înțeleagă cum funcționează educația și că există mai multe metode de învățare din care o pot alege pe cea care li se potrivește.

Înainte de un examen, discut cu ei despre punctele lor tari, dar și despre slăbiciunile pe care le au. Îi încurajez să încerce să se cunoască mai bine decât îi cunoaștem noi, profesorii, pentru că abia atunci vor ști ce anume funcționează pentru ei și în ce fel. Eu și ceilalți profesori de la Avenor le dăm instrumentele necesare să devină oamenii care își doresc să fie. Dacă dau greș, îi ajutăm și îi ghidăm. Nu facem presiuni asupra lor, dar nici nu le dăm toate răspunsurile. Chiar cred că provocarea trebuie să fie una interesantă. Dacă un proiect este prea ușor de făcut, nu vor fi îndeajuns de motivați. Dacă este prea greu, iarăși nu sunt motivați. Întotdeauna trebuie să existe un echilibru.

Care crezi că sunt valorile pe care le promovează Liceul Internațional Avenor?

Totul se rezumă la elev. Nu aș fi aici dacă nu aș crede în asta. Fondatorii școlii, atunci când au pornit acest proiect, au avut un obiectiv foarte clar: au plasat copiii în mijlocul întregului proces educațional. Și asta contează foarte mult. Când pleci de la astfel de principii solide, lucrurile nu au cum să meargă altfel decât bine.

De ce este Liceul Internațional Avenor diferit?

Credem foarte mult într-o bună comunicare cu elevii, iar asta se reflectă inclusiv în numărul copiilor dintr-o clasă: nu sunt mai mult de 16. În timpul orelor, eu nu predau de la catedră, ci stau printre ei și vorbim despre ceea ce vor să afle. La fel facem și în pauze și în zilele de miercuri, când pot veni să vorbească despre lucrurile pe care nu le înțeleg sau despre ceva ce îi frământă. Dar nu îi forțăm să învețe. Pot spune „Nu”. Dar, de obicei, vin. Asta face diferența dintre Avenor și celelalte școli: nu ne concentrăm doar pe elite, ci vrem ca toți copiii să se descurce bine. Evident, avem și o serie de strategii cu ajutorul cărora facem asta. Ei sunt parte a unei comunități și nu a unui sistem competitiv. Nu spun „Trebuie să fiu primul de la mine din clasă și din acest motiv nu vreau să-mi folosesc cunoștințele ca să-i ajut pe alții”. Liceenii de la Avenor lucrează împreună și cei mai buni elevi îi ajută pe cei care nu se descurcă la fel de bine ca ei. Da, există competiție, dar este una prietenoasă. Iar dacă ai slăbiciuni, asta nu înseamnă că ești slab.

Ce ai învățat în lunile care au trecut de la începutul anului școlar și până acum?

Ca profesor, este foarte greu să cedezi din puterea pe care o ai în favoarea elevilor. Dar am învățat că pot să fac asta. Avenor este locul care permite acest lucru tocmai datorită faptului că există o comunitate mai mică. Este altceva să existe acest transfer de putere într-o clasă de 16 elevi decât într-una de 30. Cu siguranță, acesta este una dintre cele mai importante lecții pe care le-am învățat de când sunt la Avenor.

Dacă în alte școli rezultatele de pe hârtie sunt cele care contează cel mai mult, la Avenor contează dezvoltarea continuă a acelor aptitudini pe care copiii le vor folosi cu adevărat mai târziu. Iar managementul Avenor este conștient că o astfel de abordare presupune o evoluție constantă: când pui aptitudinile pe primul loc, acest lucru se va reflecta și în note.

banner-inscrieri_RO