La Avenor, credem că educația nu înseamnă doar predare în sala de clasă, ci o experiență completă care ajută copiii să se descopere, să își exploreze interesele și să își formeze abilități esențiale pentru viață. De aceea, activitățile co-curriculare joacă un rol esențial în filozofia noastră educațională, fiind atent integrate în parcursul fiecărui copil, de la grădiniță până la liceu.

La grădinița Avenor, această abordare începe încă din primii ani, într-un mod adaptat vârstei și nevoilor fiecărui copil. Cristina Farcaș, Deputy Head of Nursery (Cașin), ne oferă o privire detaliată asupra modului în care activitățile co-curriculare sunt gândite și implementate în această etapă timpurie a educației, subliniind de ce e important ca descoperirea pasiunilor să se facă devreme. 

De asemenea, credem că educația de calitate începe cu oportunități bogate și variate de explorare. Oferta noastră co-curriculară este gândită special pentru a completa parcursul educațional de bază și pentru a sprijini dezvoltarea fiecărui copil în ritmul său unic, ajutându-l să își descopere pasiunile și să își modeleze abilitățile care îi vor susține viitorul.

De ce sunt importante activitățile co-curriculare la vârsta preșcolară?

În primii ani de viață, creierul copilului are o plasticitate extraordinară. Fiecare experiență, fiecare interacțiune și fiecare provocare contribuie la dezvoltarea conexiunilor neuronale esențiale pentru învățare, creativitate și adaptabilitate. De aceea, la Avenor, considerăm activitățile co-curriculare nu ca un „extra”, ci ca o parte fundamentală a procesului educațional, ele fiind o extensie a curriculumului principal precum și o oportunitate de a completa profilul elevului Avenor.

Prin cluburi de sport, artă, muzică, robotică sau mindfulness, copiii nu doar că își dezvoltă noi competențe, dar își întăresc și funcțiile executive – atenția, memoria de lucru, autocontrolul – toate esențiale pentru succesul școlar ulterior și pentru viața de adult.

Cum alegem activitățile co-curriculare?

Oferta noastră este construită atent, ținând cont de nevoile de dezvoltare ale copiilor de vârstă preșcolară, de interesele lor naturale, dar și de tendințele actuale în educație timpurie. Fiecare propunere are în spate un „de ce” educațional clar: să dezvoltăm talente, să construim reziliență, să antrenăm gândirea critică sau să cultivăm exprimarea emoțională.

Modalitatea de alegere a cluburilor ține cont de mai multe criterii – vârsta, interese și nevoile copilului sunt doar câteva dintre ele.

La vârstele foarte mici, până în 4 ani, este prioritară mai degrabă odihna, așa că recomandăm grijă la specificul fiecărui copil și alegerea unui număr mai mic de activități co-curriculare (maxim 3 pe săptămână) cu durată redusă (cca 30 minute). Îndată ce corpul este pregătit pentru o dinamică mai alertă putem crește considerabil numărul de activități co-curriculare, din nou, cu atenție la specificul fiecărui copil

La vârste fragede e posibil să nu putem intui atât de bine care sunt interesele copilului, așa că vom face alegeri în funcție de ariile primare de dezvoltare, dar și de felul în care am observat că îi place copilului să se joace mai mult. Îndată ce încep să apară preferințe și opțiuni, alegerea cluburilor este recomandat să se facă împreună cu copilul, consultându-l și ascultându-l. Bucuria de a descoperi împreună, părinte și copil, noi talente și zone de interes, aduce calitate în relația cu părinții și încredere în sine.

Un alt aspect foarte important este parteneriatul părinți-educatori, care ajută întotdeauna pentru a avea un echilibru între dorințe și nevoi de îmbunătățire în dezvoltare în funcție de vârstă. De aceea încurajăm să aibă loc și o consultare cu educatorii atunci când se face alegerea cluburilor.

Cum sprijinim copiii să aibă experiențe relevante?

În fiecare activitate co-curriculară, educatorii și profesorii noștri sunt ghizi atenți, care adaptează constant provocările la nivelul de dezvoltare și interesele copiilor. Relevanța activităților pentru copii este cu atât mai ridicată cu cât procesul educativ este prioritizat în fața rezultatului. De exemplu, la clubul de robotică, nu ne dorim doar să asamblăm roboți: vrem ca cei mici să învețe să gândească logic, să rezolve probleme și să persevereze. La clubul de artă, nu ne interesează „produsul final”, ci procesul de creație liberă și exprimarea emoțiilor.

Un alt element important este adaptarea nivelului de complexitate și a duratei cluburilor în funcție de vârstă, spațiu și mai ales ziua și ora de desfășurare. Niciodată un club STEM nu va avea impactul dorit într-o zi de vineri la ora 16.00, așa cum întotdeauna un club de mindfulness ajută la final de program. 

Ce impact are această abordare?

Prin varietatea și calitatea activităților co-curriculare, copiii de la Avenor Nursery au ocazia să experimenteze, să greșească, să reușească și să se descopere pe sine într-un mediu sigur și stimulant. Astfel, ei încep să își construiască nu doar cunoștințele, ci și pasiunile, vocațiile și o bază solidă pentru un traseu educațional personalizat și autentic.

Într-o lume în care carierele viitorului nici nu au fost încă inventate, credem că această abilitate de a explora, de a se adapta și de a învăța continuu este cel mai prețios dar pe care îl putem oferi copiilor noștri.