„Un profesor bun este acela la a cărui oră elevul poate răspunde la trei întrebări esențiale: ce știu, ce știu să fac și de ce e important ceea ce am învățat.”
Acestea au fost cuvintele prof. univ. dr. Daniel David, Ministrul Educației, invitatul special al celei de-a șaptea ediții a conferinței „Ce merită învățat?”, care a avut loc pe 2 octombrie 2025 la Avenor College.
„Ce merită învățat?” este un proiect educațional și cultural prin care școala aduce în fața comunității personalități marcante ale lumii academice și sociale, în dialoguri menite să inspire reflecție și schimbare. Invitatul principal al primei întâlniri din acest an școlar a fost prof. univ. dr. Daniel David, specialist în psihologie cognitivă la nivel internațional, care a discutat despre cum poate fi relevantă educația pentru viitor și ce competențe trebuie să dezvolte școala.
Educație relevantă pentru viitor
Cum arată o educație relevantă într-o lume în continuă schimbare? Ce competențe îi ajută pe elevi să devină încrezători, flexibili și pregătiți pentru provocările viitorului?
La Avenor College, aceste întrebări stau în centrul dialogului despre învățare. Răspunsurile le căutăm împreună – cu elevii, profesorii, părinții și invitații noștri speciali. Conferința „Ce merită învățat?” a oferit oportunitatea unui schimb de idei despre cum școala poate să dezvolte nu doar cunoștințe, ci și competențe esențiale pentru viață.
Formarea competențelor pentru viitor
Tema conferinței, Despre formarea competențelor în educație din perspectiva științelor cognitive, a subliniat că educația nu înseamnă doar acumulare de informații, ci co-crearea de competențe și abilitatea de a le aplica în practică. Ministrul a prezentat opt competențe fundamentale: limbă și comunicare, multilingvism, STEM, competențe digitale, educație civică, autocunoaștere și inteligență emoțională, spirit antreprenorial și sensibilitate culturală.
„Nu putem ști cum va arăta piața muncii peste 10–15 ani. Dar dacă elevii sunt pregătiți prin prisma acestor competențe, ei vor fi capabili să se adapteze și să-și construiască viitorul.”
Ministrul a subliniat că aceste competențe nu pot fi dezvoltate izolat, ci printr-o abordare integrată, care îmbină cunoștințele declarative (teoria), procedurale (abilitățile practice) și valorile personale. „Un profesor bun este acela la a cărui oră elevul poate răspunde la trei întrebări esențiale: ce știu, ce știu să fac și de ce e important ceea ce am învățat”.
Educația bazată pe valori și cooperare
Pornind de la ideile din volumul Psihologia poporului român, Daniel David a evidențiat importanța valorilor personale și a încrederii colective, explicând cum nivelul scăzut de încredere între oameni limitează cooperarea și construcția de instituții puternice:
„Neîncrederea dintre noi nu ne ajută să cooperăm eficient. Iar pentru că nu cooperăm bine unii cu alții, nu am reușit să construim, în evoluția noastră psihoculturală ca civilizație, instituții puternice. Am preferat să trăim într-o logică colectivistă, în care relațiile interpersonale au prevalat în fața regulilor instituției… Dacă fiecare dintre noi și-ar defini două-trei valori cardinale, viața ar căpăta sens și semnificație. E simplu, nu costă nimic, dar presupune onestitate și coerență.”
O conferință care inspiră
Vizita prof. univ. dr. Daniel David la Avenor College nu doar că a oferit elevilor, profesorilor și părinților oportunitatea de a dialoga cu un expert în științele cognitive, dar a și reconfirmat angajamentul nostru pentru o educație relevantă, centrată pe competențe și valori, care pregătește tinerii pentru provocările viitorului.