Educația de calitate începe cu profesori care învață continuu. Într-un sistem în care transformarea școlii este o necesitate, dezvoltarea profesională a cadrelor didactice devine o prioritate. Profesorii care își cultivă permanent competențele, care reflectează critic asupra practicii lor și caută inspirație în dialogul cu alți profesioniști sunt cei care pot modela cu adevărat parcursul educațional al elevilor.

În acest context, Festivalul DataMathLab este mai mult decât un eveniment dedicat predării matematicii – este o platformă de învățare, schimb de idei și construire a unei comunități profesionale autentice. Pentru al doilea an consecutiv, Avenor sprijină organizarea acestui festival, care va reuni, pe 28 și 29 iunie la Brașov, peste 150 de profesori de matematică din toată țara, alături de invitați internaționali de prestigiu precum dr. James Tanton și dr. Alf Coles.

Ne bucurăm că doi profesori Avenor vor susține un atelier în cadrul festivalului, continuând colaborarea cu Aspire Teachers și contribuind activ la dezvoltarea comunității de practică DataMathLab.

Ce înseamnă acest festival pentru profesorii participanți? Ce pot descoperi și cum le influențează parcursul profesional? Aflați răspunsurile chiar de la Mihaela Ancuța Mathematics Curriculum Leader la Avenor, în interviul de mai jos.

 

Festivalul DataMath Lab este un eveniment care reunește profesori pasionați de predarea matematicii. Ce te-a atras să participi și ce aștepți de la această ediție?

Am participat încă de anul trecut la Festivalul DataMath Lab, în calitate de participant, cu dorința de a cunoaște mai bine echipa cu care urma să colaborez în anul școlar următor, ca formator. Voiam să înțeleg ce stă în spatele programului, care este viziunea lui, ce obiective urmărește și cum arată, în mod concret, comunitatea din jurul său. 

M-a impresionat organizarea impecabilă, atenția la detalii și energia pozitivă a oamenilor care coordonează acest program. Agenda festivalului a fost intensă și variată: ateliere în școală, în curtea școlii, alături de elevii voluntari, discutii pe diverse teme.  Am fost cu adevărat emoționată să-i ascult pe beneficiarii programului de anul trecut. Vorbeau sincer, cu bucurie și recunoștință, despre experiența lor. 

UN EVENIMENT CARE ADUCE PROFESORI ȘI IDEI LAOLALTĂ 

Participarea mea la ediția de anul acesta vine firesc, după un an școlar petrecut alături de cursanții cursului DataMathLab din București. Nu vreau să lipsesc de la un moment atât de important, care nu doar încheie o etapă, ci deschide una nouă, pentru noi generații de participanți și, poate, chiar pentru noi formatori. 

Sunt deosebit de entuziasmată de invitații de la această ediție și bucuroasă că, împreună cu colega mea, Dr. Daniela Vasile, vom susține un atelier dedicat profesorilor. Aștept cu drag momentele de conectare cu colegi din toată țara și sper ca la festival să participe și cât mai mulți studenți, viitori profesori, să ne cunoaștem si să lucrăm împreună in cele doua zile.

Prezența unor invitați internaționali ca James Tanton și Alf Coles aduce un plus evenimentului. Ce speri să înveți de la ei?

Întrebarea aceasta îmi amintește de un moment special din primul an de facultate. Era prima zi de cursuri, când în amfiteatru a intrat un domn care a scris pe tablă: C. Niță. Am rămas nemișcată, era chiar autorul unor culegeri din care rezolvasem sute de probleme în liceu. Bucuria și emoția de a-l vedea în realitate, de a ști că urma să învăț direct de la el, au fost de neuitat. Și nu a fost singurul profesor pe care l-am cunoscut în felul acesta. 

ÎNTÂLNIRE CU MODELE INSPIRAȚIONALE ÎN EDUCAȚIE

Acum, simt că trăiesc un moment similar. Urmează să-i întâlnesc pe James Tanton și Alf Coles, două nume importante ale matematicii contemporane și ale educației matematice. De data aceasta, însă, nu mă uit doar cu admirație la numele lor, ci voi fi atentă la cum predau, cum comunică, cum structurează un mesaj și captează atenția publicului. Sunt profesori care nu doar știu matematică, ci știu să o transmită cu pasiune, claritate și bucurie. 

UN MESAJ PENTRU CEI CARE SUNT LA PRIMA PARTICIPARE

Ce mesaj ai pentru profesorii care nu au mai participat la astfel de evenimente, dar ar putea fi curioși să vină la Festivalul DataMath Lab?

Le-aș spune profesorilor care nu au mai participat la astfel de evenimente să își aleagă un coleg sau o colegă dragă din școală, să blocheze cele două zile în calendar și să vină cu inima deschisă. Festivalul DataMath Lab este o oportunitate excelentă de a te conecta cu profesori pasionați din toată țara, de a schimba idei, de a învăța din experiențele altora și de a pleca acasă inspirat. 

Sunt convinsă că fiecare participant va pleca de acolo cu cel puțin câteva idei concrete de aplicat cu elevii și cu teme de reflecție sau discuție pentru colegii din cancelarie. În plus, festivalul are loc la Brașov, un oraș deosebit, plin de istorie și farmec, iar după-amiaza de sâmbătă e perfectă pentru o plimbare prin centrul vechi și pentru continuarea discuțiilor începute la ateliere.

 

Cunoști o parte din comunitatea Aspire teachers de la cursul DataMathLab în cadrul căruia ai fost formator. Ce ai învățat tu, ca profesor, din această experiență?

PUTEREA COMUNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚARE

Anul acesta am avut bucuria de a fi formator în programul DataMathLab, organizat de Aspire Teachers. A fost o experiență intensă și valoroasă, desfășurată în paralel în trei centre din țară – eu am coordonat centrul din București, alături de colega mea, Dr. Daniela Vasile. Am lucrat cu 50 de profesori de matematică din școli publice, în sesiuni lunare față în față, ateliere online și activități asincrone.

Pentru mine, ca profesor, a fost o oportunitate de învățare profundă și de reflecție asupra propriei practici. Am avut ocazia să privesc predarea din perspective noi, să-mi consolidez convingerile și, în același timp, să-mi pun întrebări esențiale despre ce înseamnă o lecție relevantă și eficientă. Am descoperit idei valoroase, am învățat din experiențele colegilor din sistemul public și am simțit că fac parte dintr-o comunitate de profesioniști dedicați, care caută să aducă schimbare în educație.

Pe plan personal, am descoperit cât de valoroasă este munca în echipă. Colaborarea cu Daniela m-a învățat puterea co-creării și armonia unei echipe bine sudate, în care comunicarea și susținerea reciprocă fac diferența.

 

Cum e să lucrezi cu profesori, nu cu elevi? Ce ți-a schimbat această experiență în propria practică la clasă?

PRINCIPII COMUNE ÎN LUCRUL CU ELEVII ȘI PROFESORII

Nu am simțit o diferență foarte mare între a lucra cu elevi și a lucra cu profesori. Atunci când mă aflu în fața unui grup, indiferent de vârstă, mă ghidez după aceleași principii simple și clare, de la care nu mă abat: îmi propun să valorific fiecare persoană din grup, fiecare răspuns, să încurajez participarea tuturor, să-i fac pe cei din fața mea să se simtă văzuți, apreciați, importanți și valoroși. Îmi doresc întotdeauna ca discuțiile și activitățile să fie conduse cu seriozitate și responsabilitate, dar și într-un cadru cald, deschis, în care oamenii se simt în siguranță să contribuie. Îmi plac lucrurile bine organizate, cu structură și claritate,  nu ca o formă de rigiditate, ci ca o premisă pentru libertate, comunicare eficientă și timp bine folosit pentru toți cei implicați. Această experiență de lucru cu adulți mi-a confirmat cât de universale sunt unele nevoi și principii educaționale. Și, în mod natural, toate aceste lecții le-am adus cu mine și înapoi la clasă, în lucrul cu elevii.

 

Care sunt cele mai mari nevoi ale profesorilor de matematică din România, așa cum le-ai simțit tu în interacțiunile cu ei?

NEVOIA PROFESORILOR DE  A ASCULTA ȘI A ÎMPĂRTĂȘI POVEȘTI REALE

Cred că una dintre cele mai mari nevoi ale profesorilor de matematică din România este conectarea autentică cu alți profesori, prin povești reale, împărtășite cu sinceritate. Am observat, în interacțiunile noastre cu ei, cât de mult le place să asculte exemple concrete din viața de la clasă, situații trăite de noi, provocările pe care le-am depășit. In cadrul cursurilor de formare, momentele cele mai vii și mai valoroase au fost acelea în care am făcut o paranteză și am povestit „din teren”. 

Am simțit cum se relaxau, cum prindeau energie și încredere atunci când descopereau că și alții trec prin lucruri similare și găsesc soluții creative. Profesorii vor să afle ce fac și cum fac alți colegi, în alte școli, în alte contexte. De la teme precum relaționarea cu elevii, planificarea activităților în echipă, folosirea resurselor, până la cum oferim feedback, toate sunt de interes, dacă vin însoțite de experiențe reale. Inteligența artificială poate răspunde la orice întrebare teoretică despre educație. Dar poveștile trăite, spuse cu pasiune de profesori pentru profesori, sunt de neînlocuit. Pentru mine, această nevoie de dialog viu, autentic, uman între oameni pasionați de educație este una dintre cele mai profunde și valoroase.

 

De ce e important ca profesorii să caute permanent contexte de învățare și formare? Ce riscăm dacă nu o facem?

CUM GĂSIM ”VITAMINE PROFESIONALE”

Când mă gândesc la importanța formării continue, mă gândesc în primul rând la mine. Fiecare conferință la care particip, fiecare curs pe care îl urmez îmi aduce mult mai mult decât informație, mă conectează cu oameni, cu profesori ca mine, mă încarcă de energie, o emoție pozitivă care se simte clar când mă întorc la clasă. Mă umple de chef de lucru, de inspirație, de idei pe care abia aștept să le pun în practică. Uneori primesc confirmări că sunt pe drumul cel bun, alteori descopăr un nou instrument, o carte valoroasă, un interviu, o cercetare sau o metodă interesantă de lucru cu elevii. 

Toate acestea sunt ca niște „vitamine profesionale”, mă ajută să mă simt ancorată în realitatea educațională, să cresc, să am subiecte de discuție cu colegii mei și, de ce nu, să devin eu însămi o sursă de inspirație pentru alții. Dacă nu căutăm astfel de contexte, riscăm să ne plafonăm, să ne pierdem entuziasmul, curiozitatea, sentimentul de comunitate profesională. Și, poate cel mai trist, riscăm să pierdem contactul cu ceea ce este viu și actual în educație. De aceea, cred cu tărie că formarea continuă nu e un lux sau o obligație, e o necesitate firească pentru a rămâne conectați, vii și relevanți în meseria noastră.

 

Festivalul DataMathLab are loc în perioada 28 și 29 iunie 2025 la Brașov și este organizat de asociația Aspire Teachers. Detalii despre eveniment și despre modalitatea de înscriere se regăsesc pe pagina de prezentare a festivalului.