Organizarea sesiunii de examene este, pentru orice școală, un moment de maximă importanță. La Avenor, însă, acest proces merge dincolo de rigurozitatea obișnuită – este o desfășurare amplă de eforturi coordonate, planificare minuțioasă și respectarea fidelă a standardelor internaționale.

Pentru a înțelege mai bine ce presupune, pas cu pas, organizarea unei sesiuni de examene – de la primele pregătiri, care încep cu luni înainte, până la ziua în care elevii intră în sală – am stat de vorbă cu Luminița Susanu, Student Programmes Manager and Examinations Officer. Cu profesionalismul și rigoarea care o caracterizează, Luminița ne invită în articolul de mai jos să descoperim culisele unuia dintre cele mai complexe și importante procese din viața școlii.

 

Liniștea din sălile de examen ascunde luni întregi de muncă atent coordonată

La Avenor, organizarea unei sesiuni de examene internaționale este un proces de durată, desfășurat cu minuțiozitate, rigurozitate și o grijă constantă pentru elevi – ca totul să funcționeze perfect într-un moment cu miză mare.

Totul începe în noiembrie, odată cu primirea calendarelor oficiale de la Cambridge International (CIE) și AQA. Acestea sunt adaptate realității școlii, validate de conducerea academică, iar ulterior elevii și părinții primesc toate informațiile necesare.

În ianuarie și februarie are loc o etapă esențială – înscrierea oficială a elevilor. Fiecare opțiune este verificată cu maximă atenție – o greșeală, oricât de mică, poate avea consecințe semnificative.

Martie aduce cu sine generarea calendarelor finale, alocarea sălilor și pregătirea materialelor. În paralel, echipa logistică și profesorii se asigură că fiecare detaliu este pus la punct.

În aprilie, elevii participă la sesiuni de informare cu privire la regulile de examen, iar supraveghetorii – printre care se numără și părinți voluntari – sunt instruiți pentru a respecta cerințele stricte ale comisiilor internaționale.

Apoi, în mai și iunie, examenele se desfășoară într-un ritm intens, sub proceduri clare, menite să asigure corectitudinea și siguranța întregului proces.

Examenele susținute de elevii Avenor

Evaluările externe la Avenor încep din clasa a 8-a, cu examenul Cambridge Checkpoint la matematică – un test diagnostic valoros, care are rolul de a indica nivelul elevilor și dacă ei sunt pregătiți pentru etapa academică următoare. În clasa a 9-a, elevii susțin Cambridge IGCSE English as a Second Language, care le dezvoltă abilitățile lingvistice și îi familiarizează cu structura și cerințele examenelor Cambridge viitoare. 

Examinarea International General Certificate of Secondary Education (IGCSE) este susținută în clasa a 10-a, după un program cuprinzător de doi ani și presupune examene la mai multe materii. Traseul continuă în clasele a 11-a și a 12-a cu examenele A Level – în două etape, AS și A2.

AS sunt examenele susținute în clasa a 11-a, care reprezintă prima jumătate a calificării A Level și la care, de obicei, elevii aleg 3–4 materii pentru examinare. În clasa a 12-a, elevii finalizează programul A Level, recunoscut pe scară largă pentru admiterea la universități din întreaga lume. Acest examen aprofundează cunoștințele de specialitate și abilitățile academice. Materiile sunt, de regulă, aceleași ca la nivelul AS, continuate la un nivel mai avansat, A2. Evaluările constau în principal în examene scrise, completate, după caz, de proiecte sau probe practice.

Toate aceste examene implică o logistică detaliată: de la simulări în condiții reale, până la securizarea materialelor și pregătirea spațiilor conform standardelor internaționale.

Rigoare procedurală, recunoscută oficial

Respectarea regulilor impuse de Cambridge și AQA este un angajament asumat de întreaga echipă Avenor. Fiecare etapă este documentată, verificată și auditată. În această sesiune de examene, Avenor a fost inspectat de ambele comisii.

În urma inspecției Cambridge, care a avut loc în campus, am obținut cel mai înalt calificativ – Completely Satisfactory, iar inspectorii AQA au avut doar cuvinte de apreciere despre modul în care sesiunea de examinare a fost organizată: profesionalism, organizare impecabilă, fără nicio recomandare de îmbunătățire

Aceste recunoașteri oficiale ne onorează și ne motivează.

Părinții – parteneri în proces

De patru ani, părinții Avenor sunt invitați să se alăture ca supraveghetori în timpul examenelor. În fiecare an, peste 40 de părinți aleg să participe și să ne sprijine în acest proces complex, care implică numeroase resurse. Este o contribuție voluntară care spune mult despre spiritul comunității noastre și ne bucură când vedem mesaje de apreciere și de susținere ca cel de mai jos:

Dragi părinți,

Vreau să împărtășesc cu voi o experiență pe care am avut-o anul trecut, când, din curiozitate, am acceptat invitația școlii de a fi supraveghetor la examene. Am fost la examenele de Matematică, Spaniolă și Istorie, în clase diferite de liceu. Am fost absolut fascinată de organizare și de cât de bine pregătiți și disciplinați erau elevii. În concluzie, dacă aveți o oră și jumătate liberă sau puteți găsi puțin timp în programul vostru, vă recomand din suflet să vă acordați acest moment de liniște și introspecție — merită pe deplin!

Pentru părinți, experiența aduce o perspectivă nouă asupra vieții de licean și a provocărilor reale pe care le implică susținerea examenelor internaționale. Aceștia sunt impresionați de calmul și concentrarea elevilor, de nivelul ridicat de organizare și de oportunitatea de a fi martori direcți ai atmosferei din timpul examenelor. Pentru elevi, prezența părinților supraveghetori, chiar dacă nu sunt proprii părinți, poate avea un efect liniștitor – aduce un sentiment de comunitate și sprijin într-un moment care este stresant.

Examenul – un exercițiu de învățare și încredere

Dincolo de testarea cunoștințelor, examenele internaționale sunt exerciții valoroase de autonomie, responsabilitate și gestionare a emoțiilor. La Avenor, le tratăm cu seriozitate, nu doar ca pe o finalitate, ci ca pe o parte integrantă a formării fiecărui elev – și o punte solidă către succesul academic viitor.