În educația timpurie, mediul joacă un rol esențial în formarea competențelor fundamentale ale copilului. De la autonomie și siguranță de sine, la abilități sociale, motrice și cognitive – toate pot fi cultivate în mod natural prin experiențe directe, autentice, în aer liber. 

La Grădinița Avenor, spațiul exterior este conceput ca un mediu de învățare integrat, în care fiecare element este gândit să susțină etapele de dezvoltare ale copilului. Aflăm mai multe despre cum spațiul exterior poate fi o resursă educațională care contribuie la dezvoltarea fizică, emoțională și socială a copiilor de vârstă preșcolară de la Cristina Farcaș – Deputy Head of Nursery (Cașin).

 

În ultimii ani, cei mai mulți copii se nasc și se dezvoltă în medii foarte controlate, din păcate, de multe ori hiperprotective: părinți sau bunici grijulii peste măsură, materiale și construcții „100% sigure”, nenumărate spații interioare de joacă, tot mai puține oportunități pentru ciclul încercare–greșeală–o nouă încercare, precum și o expunere excesivă la activități statice, considerate „mai sigure”, precum ecranele, televizorul sau fișele. Printre efectele acestor medii se numără deja, vizibil, apariția mai multor frici sau, la polul opus, un nivel scăzut de anticipare a pericolelor și a dimensiunilor spațiale, ezitarea în luarea deciziilor, frustrarea și stângăcia în gestionarea relațiilor cu ceilalți – ca să nu mai vorbim despre efectele sedentarismului.

La Grădinița Avenor, natura este o valoare care ne definește și este parte din soluția pe care filosofia noastră educațională o propune familiilor care ne încredințează copiii. Construirea curriculumului include elemente intenționate și structurate legate de pedagogia în afara sălii de clasă: tematici specifice, excursii, timp de învățare în aer liber, experiențe din viața reală etc.

Cel mai frecvent contact direct cu natura are loc zilnic, timp de cel puțin o oră, chiar în spațiul exterior atașat fiecărui sediu. Curtea noastră nu este doar un spațiu de joacă, ci este gândită cu atenție ca o sală de clasă sub cerul liber, unde joaca liberă – inclusiv cea care implică un dram de risc – sprijină dezvoltarea fizică, cognitivă, emoțională și socială.

Sistemul de joacă de tip role-play, cu tobogan, panouri de cățărare și zone senzoriale cu matematică și muzică, este un magnet pentru povești. Aici, doi copii pot deveni exploratori ai junglei, în timp ce alții lovesc cu bețele un panou care vibrează. Astfel, își dezvoltă motricitatea grosieră, gândirea logică, empatia și colaborarea. Adulții sunt atenți să-i supravegheze pe cei mai mici, însă o fac mereu cu tact, fără a interveni excesiv, lăsând spațiu pentru libertate de exprimare și creativitate.

Traseul de echilibru și aventură le oferă celor mici ocazia să-și depășească fricile și să-și dezvolte musculatura. E un loc unde își spun unii altora „Hai că poți!”, iar atunci când cineva cade, îl ajută să urce din nou. Sunt momente esențiale pentru construirea încrederii în sine și a rezilienței. Chiar și cei mai mici dintre ei, sub 3 ani, atent supravegheați de educatori, reușesc să se bucure de mici realizări.

Unul dintre cele mai îndrăgite elemente este tiroliana, destinată grupelor mari pentru uz independent, dar și celor mai mici, supravegheați individual de către adulți. Pe lângă râsetele care o însoțesc mereu, ea devine un exercițiu complex de coordonare, echilibru și curaj. Copiii decid singuri când se simt pregătiți să se dea, iar ceilalți îi încurajează sau îi așteaptă la capăt cu aplauze. Este un moment de autonomie personală, asumare a riscurilor și susținere între prieteni.

În Mud Kitchen sau în zona de Arts & Messy Play, joaca devine o explozie de creativitate. Copiii gătesc „ciorbe de noroi” pentru colegii lor sau pictează direct pe hârtie, pe mâini sau chiar pe pietre. Aceste momente încurajează exprimarea liberă, dezvoltarea motricității fine și o relație pozitivă cu greșeala – pentru că aici nu există „prea multă murdărie”, ci doar descoperiri.

Traseul senzorial barefoot le oferă celor mici o experiență tactilă completă – de la pietre netede la scoarță de copac sau nisip. Este un exercițiu excelent pentru conștientizarea propriului corp, reglarea emoțiilor și calmul interior. Adesea, copiii se amuză comparând senzațiile: „Aici înțeapă!”, „Aici e moale ca un nor!”.

În Căsuța piticilor, copiii negociază „cine e familia, cine vine în vizită”, dezvoltând vocabularul, regulile sociale și empatia. În același timp, bicicletele și mașinuțele sunt o sursă constantă de mișcare și autonomie – „Facem parcare aici?” „Hai să mergem la benzinărie!”. Astfel, se întăresc mușchii mari, se învață despre spațiu și viteză, dar și despre respectarea unor reguli comune.

Suntem mândri de modul în care am reușit să întâmpinăm cele mai multe dintre nevoile de dezvoltare ale copiilor de la 2 la 6 ani prin toate elementele aduse împreună în spațiul exterior al grădiniței noastre. Reușim astfel să formăm atât abilitățile esențiale vârstei, cât și să-i provocăm pe cei care pot și vor mai mult. Suntem pregătiți, în spiritul celor mai moderne tendințe educaționale outdoor, să răspundem specificului și neurodiversității noilor generații de copii.