Avenor a organizat pe 10 martie, pentru prima dată în România, runda regională a unei prestigioase competiții de debate – Oxford Schools’ Debate Competition, care a reunit 56 de elevi din 8 școli. 

Această etapă a competiției presupune participarea în două dezbateri de tipul British Parliamentary, iar cele mai bune 3 echipe sunt alese pentru a participa la finala care are loc în luna martie, la University of Oxford.

Evenimentul s-a derulat în prezența a doi studenți la University of Oxford, invitații noștri pentru câteva zile, care au explicat regulile, au jurizat și au observat îndeaproape concurenții.

Felicitări echipei Avenor, formată din Ioana și Sofia, eleve în clasele a 9-a și a 10-a, care vor reprezenta Avenor în etapa finală a competiției de la Oxford.

Louisa Dăscălescu – profesor de istorie și coordonator al Clubului de Debate Avenor a fost inițiatorul și organizatorul acestui proiect, pe care l-a pregătit în special pentru a le oferi elevilor din echipa de Debate oportunitatea de a participa la o competiție internațională de amploare, care să le testeze limitele și să îi pregătească pentru viitor.

În interviul de mai jos, Louisa povestește despre ce înseamnă pentru elevii de liceu să participe la astfel de competiții.

 

Ce te-a determinat să organizezi un astfel de eveniment la Avenor?

România are norocul să aibă la nivel local numeroase competiții de debate. Cu toate acestea, lipsesc oportunitățile care să aibă ca nivel următor o finală mai mare la care să participe echipele de debate din școli. Bula de competiții de debate din București este excelentă, dar elevii deja se cunosc foarte bine între ei, își cunosc punctele forte și minusurile, și de aceea am simțit nevoia de a le lansa o provocare mai mare.

Oxford Schools’ Debate Competition este un eveniment foarte popular în Marea Britanie – în fiecare an sunt peste 350 de școli care concurează. În ultima perioadă, competiția s-a dezvoltat și la nivel internațional, deschizând runde regionale în diferite țări din întreaga lume. 

Am simțit că este important pentru noi să avem o rundă regională în România și să oferim elevilor șansa de a progresa către o finală în care să concureze cu echipe noi, la faimoasa Oxford Union, de la University of Oxford.

Câte echipe de debate are Avenor? Cum a evoluat interesul elevilor pentru astfel de competiții?

Clubul de Debate Avenor pentru clasele 8-12 are în prezent 33 de membri. Sper ca acest număr să continue să crească și anul viitor!

În ceea ce privește competițiile, întotdeauna organizăm runde interne de calificare pentru a ne asigura că procesul de selecție este relevant și corect, și că elevii cel mai bine pregătiți ne reprezintă mai departe. Interesul elevilor variază în funcție de tipul competiției – unii preferă formatul de debate World Schools, care implică participarea în echipe de 4, alții sunt atrași de competițiile de tipul British Parliamentary, unde concurează în echipe de 2 și au 15 minute la dispoziție pentru pregătire. 

Care au fost subiectele de dezbaterea din 10 februarie și ce rezultate a obținut școala noastră?

Runda regională a Oxford Schools’ Debate Competition a implicat ca cei 56 de elevi participanți să ia parte la două runde de dezbateri pe temele selectate și prezentate de cei doi studenți de la University of Oxford. Pentru prima rundă, tema de dezbatere a fost: ‘Această Cameră ar demola toate monumentele construite de regimurile opresive recent răsturnate ‘, iar pentru a doua rundă:  ‘Această Cameră preferă o lume în care părinții în vârstă locuiesc alături de copiii lor adulți, în loc să trăiască separat.

Școala noastră a avut rezultate foarte bune – una dintre echipele Avenor s-a clasat în top trei echipe cu cele mai bune performanțe, care s-au calificat pentru finala de la University of Oxford. Atmosfera în ziua de concurs a fost extrem de competitivă, toate echipele obținând scoruri foarte bune. Alegerea celor mai bune echipe, care vor merge în finală, a aparținut juraților de la Oxford și juraților de la celelalte școli participante. Ca martor a ceea ce s-a întâmplat în ziua competiției, pot spune că cele zece echipe cu cele mai bune performanțe au fost toate la doar câteva puncte una față de cealaltă!

Ce înseamnă pentru echipa câștigătoare să participe la faza finală, de la Oxford?

Finala de la Oxford va reprezenta un pas înainte important: timpul de expunere va crește de la 5 la 7 minute, iar elevii vor putea aduce cu ei materiale pregătite în avans. Va fi greu pentru că, până în ziua concursului, nu știi cât de relevante sunt aceste materiale și trebuie să ai capacitatea să gândești rapid și să te adaptezi la argumente noi, venite din partea unor concurenți cel puțin la fel de bine pregătiți.

De ce este important pentru elevi, pe termen lung, să participe la astfel de competiții?

Dincolo de competițiile care ele însele sunt o oportunitate pentru elevi să-și testeze forțele în fața unor adversari puternici, munca pe care o depun pentru pregătirea acestora este la fel de importantă, dacă nu chiar mai importantă. 

Lectura suplimentară pe care trebuie să o parcurgă pentru a se familiariza cu o gama mare de subiecte și teme de discuție, procesul de perfecționare continuă a abilității de scriere persuasivă, vorbitul în public în runde de antrenament – toate acestea îi echipează pe elevi cu competențele necesare pentru a reuși și pentru a obține rezultate foarte bune nu doar la dezbateri, ci și la școală, și în carierele lor viitoare.

Un moment important în cadrul rundei regionale a fost acela când jurații studenți la University of Oxford le-au vorbit elevilor despre importanța și greutatea pe care o au activitățile extracurriculare pentru parcursul lor viitor, în special în procesul de aplicare la universități din SUA și Marea Britanie.

Nu în ultimul rând, implicarea în competiții de debate sau în alte activități extracurriculare, care facilitează o mai bună înțelegere a sineului și a lumii, îi va ajuta fără îndoială pe elevi să își definească mai clar zonele de interes. În felul acesta ei ajung să pregătească aplicați valoroase pentru universitățile de interes pentru ei, oferindu-le în același timp încredere în forțele proprii, dar și competențele și cunoștințele necesare pentru a se prezenta și pentru a comunica eficient.