Prima vacanță a acestui an școlar a adus culoare nu numai datorită frunzelor pictate original de toamnă an de an, ci și datorită jurnalelor de lectură ale elevilor mei pe care le-am avut de citit, dar, mai ales, datorită rezultatelor remarcabile pe care elevii AVENOR le-au obținut la Olimpiada LECTURA CA ABILITATE DE VIAȚĂ (etapa de sector).

Elevii noștri citesc, sunt atenți la ceea ce citesc, își pun întrebări, fac conexiuni între ceea ce citesc și ceea ce au trăit până la momentul întâlnirii cu cartea lunii…. Cititul înseamnă descifrare și interpretare de semne, iar prin semne nu înțelegem doar cuvinte, ci și note muzicale, semne de circulație, urme lăsate de civilizații dispărute, simboluri convenționale, poziția astrelor, privirile îndrăgostiților, gesturile jucătorilor de cărți, ilustrațiile din cărțile de povești pentru copii, imaginile folosite într-o reclamă.

Prima zi din prima vacanță a acestui an școlar a fost trăită cu emoție de către unii dintre elevii AVENOR de gimnaziu, emoție pe care o aduce indiscutabil fiecare concurs, întrucât au participat la etapa pe sector a Olimpiadei „Lectura ca abilitate de viață” și au obținut rezultate deosebite, calificându-se pentru etapa următoare, cea pe municipiu.

Sunt foarte mândră de elevii noștri care au obținut numeroase premii la această olimpiadă, obiectivul central al acestui concurs fiind acela de a-i încuraja pe elevi să folosească lectura în vederea dezvoltării personale: premiul I – Theodor (VI alfa); premiul II – Iris (VI alfa), Natalia (VI omega), Amelia (V alfa), Andrei (VI omega), Alexandra ( VI alfa); premiul III – Ana Caterina ( VI omega), Petra ( VI omega), Sara (VI omega), Mircea (clasa a VIII-a); mențiune – Andreea (V delta), Eva ( V omega), Roxana ( V delta), Matei ( V alfa), Daniel (clasa a VIII-a), Ioana (clasa a VII-a), Alexandra (clasa a VII-a).

Această olimpiadă este o competiție care vizează capacitatea de înțelegere a unui text ficțional, a unui text nonficțional și a unui text multimodal (reclamă, afiș publicitar, poster, anunț, website, film), capacitatea de a reflecta asupra acestora, de a formula opinii, argumente, interpretări proprii în scris. Olimpiada se desfășoară pe patru niveluri de vârstă și de pregătire didactică, dispuse pe două secțiuni: Secțiunea gimnaziu – Lector avansat (nivelul 1 – clasele a V-a și a VI-a; nivelul 2 – clasele a VII-a și a VIII-a) și Secțiunea liceu – Lector experimentat (nivelul 3 – clasele a IX-a și a X-a; nivelul 4 -clasele a XI-a și a XII-a).

În încheierea articolului, vouă dragi iubitori de lectură, vreau să vă adresez câteva întrebări: „În ce măsură este capabilă lectura să ne îmbunătățească viața?”, „De ce este bine să citim?”, „De ce citim?”- Pentru că avem nevoie de povești născocite de alții, pentru că avem nevoie să ne regăsim în poveștile altora, pentru că avem nevoie să ne refugiem în povești, pentru că nu putem trăi fără să visăm, fără să imaginăm, pentru că noi suntem la rândul nostru povești pe care le scriem, le trăim cu mai mult sens dacă citim despre poveștile celuilalt. Poveștile ne poartă în diferite timpuri, în diferite locuri, în universuri posibile, în lumi care ne inspiră și ne dau speranță. Psihologul James Hillman afirma că cei care au citit povești sau cărora li s-au citit povești în copilărie ajung să aibă o cunoaștere timpurie a vieții, având deja o perspectivă asupra lumii înconjurătoare.

Lectura este acel detaliu care ne ajută să ne descoperim, să descoperim, să trăim viața cu mai multă bunătate, cu zâmbet, cu sens.